Gemainshaft і Gesellshaft — суміжні концепти, які запропонував відомий німецький соціолог і дослідник Фердинанд Тьонніс.
Обидва поняття вживаються для позначення міжлюдських відносин та суспільного устрою. Gemainshaft означає спільнота, а Gesellshaft — суспільство. Хоч поняття й видаються дуже близькими, існує декілька предметних відмінностей. По-перше, терміном Gemainshaft називають звиклий, усталений, традиційний лад, оскільки спільнота — це ряд однодумців, часто родичів, пов’язаних однією важливою ідеєю, яку вони спільними зусиллями втілюють в життя. В такій спільноті всі її члени солідарні одне з одним, вони мають однакову мету, в досягненні якої розраховують на взаємоповагу і підтримку одне одного.
Натомість Gesellshaft більше стосується модерного періоду; це сучасний лад, коли так звана «спільнота» перестає бути власне спільнотою і набуває іншого, ширшого значення — трансформується в суспільство. За такого ладу стосунки є значно більш офіційними, існують чіткі нормативи і правила
підпорядкування, які не можна порушувати.
Розглянемо на прикладі.
Фільм Чарлі Чапліна «Modern Times» (1936 р.) розкриває нам реалії тогочасного, вже модерного, суспільства — Gesellshaft. Дія відбувається в США на початку ХХ століття, а саме в часи Великої Економічної Депресії. Люди живуть за певними схемами і часто не усвідомлюють суті багатьох процесів, частиною яких є самі. Навіть діючи спільну справу (згадаймо завод, на якому працював герой Ч. Чапліна), люди є надзвичайно індивідуальними і їх може пов’язувати щонайбільше спільна фізична праця, але не ідея. На відміну від Gemainshaft, тут нічого не розглядається з перспективи моралі, також не передбачається жоден духовний контекст. Кожен має певну функціюяка дуже чітко сформульована і устабільнена.
Другою відмінністю двох ладів є поняття ієрархії. В першому випадку, в Спільноті, стан і походження людини, а також матеріальне забезпечення — речі доволі марґінальні. Однак, в Суспільстві — це одна із основних життєвих засад. Саме суспільне становище диктує життєві функції людини. Тобто є чітке розмежування ролей і зміна цих позицій є малоймовірною. Тим паче з нижчої до вижчої. Це зумовлює надзвичайно одноманітне
існування і механічне, ба навіть монотонне, виконання певних обов’язків.
Поступово Gesellshaft починає ставати невідкладною частиною всіх аспектів людського життя. (Ми можемо спостерігати це впродовж всього фільму.)
Стрічка переконує, що колишнє, традиційне Gemainshaft є кращим. Однак, водночас вона
дає змогу зрозуміти, що повернутись до колишнього є неможливим. Воно може залишатись лише добрим спогадом, можливло прикладом, своєрідною ностальгією, але світ ніколи не повернеться до старого, оскільки вже створив щось нове. Безконечні відкриття, вдосконалення, пошук ідей, швидкість та розвиток — незмінні фактори сучасного життя.
Особисто я дійшла до висновку, що суспільство постійно буде в пошуку ідеального і щоразу це «ідеальне» матиме інший, сучасніший вигляд.
Розвиваючи тему, можна почитати ось цю статтю про ознаки Модерності: http://www.franko.lviv.ua/Subdivisions/um/um1/Statti/3-heindl%20valtraud.htm. Та це вже зовсім інший ракурс.
Щось не пропустило воно мій коментар)))
ВідповістиВидалитиНапевно не варто аж так протиставляти суспільство і спільноту. Важливіше уточнити визначення. Спільноти нормально існують в суспільства, або ж і паралельно з ними. А часом вплив певних спільнот на суспільство є надзвичайно важливим для його долі. Виникнення суспільств - це відповідь на кзростання кількості членів спільноти і намагання примирити індивідуалізм особистості з потребою збереження спільноти. Взагали рушієм розвитку спільнот/суспільств є конфлікт нестандартних особистостей з канонічними правилами існування в спільноті. На мою думку, цей аспект набагато цікавіший. Щодо ієрархії. В спільнотах вона існує також, може й в латентній формі, але завжди присутня.
ВідповістиВидалитиЦе такі собі нотатки невігласа, просто зачепило)))